Integrering av media i grundskolan

Mediekommunikation har under de senaste åren fått en växande betydelse för individer, organisationer och samhällen. Vi påverkas hela tiden av vårt mediemodala samhälle. För att kunna tolka dagens ungdom, bör vi också känna till deras populärkultur – det är onekligen en utmanande uppgift.  I och med ovan nämnda, tog jag emot uppdraget som handledare för projektet Ung Röst På Stan.

Ung röst på stan är en gemensam strategi för Helsingfors stads utbildningsverk. Grundidén är att främja delaktigheten bland barn och unga. Kampanjens mål är att i alla skolor och ungdomsgårdar stöda och utveckla en verksamhetskultur som främjar demokrati och aktivt medborgarskap bland barn och ungdom. Inom dessa ramar, ordnade Kronohagens lågstadium en filmvecka för sammanlagt 74 st. elever. Utgångspunkten var att barnen skulle jobba självständigt. Min uppgift var att handleda barnen med teknik och innehåll. Eleverna tog del genom produktion av fiktiva nyhetsinslag med valfritt tema.

Att koppla media och lågstadieelever är ingen lätt uppgift. Tro det eller ej, men en lågstadieelevs tekniska kunskap är ytterst god i dagens läge. Detta har förmodligen att göra med den yngre generationens kännedom de fått från dagens informationssamhälle som vi lever vi. Under filmveckan skedde det inte desto värre konflikter mellan handledaren och barnen – med andra ord var inte barnen tvungna att följa någon form av kulturmönster när de producerade sina nyhetsinslag. Däremot är det vi, den äldre generationen, som borde följa barnens kulturmönster när vi jobbar med media. De verkliga konflikterna sker när den äldre generationen inte förstår den yngre. Personligen kände jag mig inte träffad.

Barn i dag lever i en helt ny värld där teknik spelar en större roll och datorer har blivit allt vanligare i hemmet och skolan. Att höra en fjärdeklassist tala om datorprocessorer och dess hastigheter, kan vara ganska förbryllande.

Trots allt, är det viktigt att komma ihåg, att när man jobbar med media under dessa omständigheter är det bra att tala barnens språk. Därmed kan media fungera vid sidan om, som en inspirationskälla eller ett led i elevens utvecklingsprocess.



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s