Pelin takana

Pelien maailma on moniulotteinen ja tihkuu toiveita useammalle taholle. Pikseliteollisuudelta odotetaan paljon eikä vähiten Suomen vientiteollisuuden parissa. Digitaalisen osaamisen moniulotteisuus on enemmän kuin 3D ja tulevaisuudessa sitäkin monimutkaisempaa.

Alan kuumuudesta kertovat yritysostot ovat miltei päivittäisiä ja keskittymisellä pyritään takaamaan parhaimmat voimat omaan leiriin.

Pelialan merkityksen oivaltavat työkaverini keskustelivat jokin aika sitten kanssani pelialan lukion perustamisen tarpeesta ja kuinka ollakaan, sellainen on perustettu.

Kajaanissa voi nyt hakea pelialan opintoihin, joista valmistuu sekä media-assistentiksi että ylioppilaaksi. Pelilukion pelialan opinnot järjestetään Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Lukio-opinnot suoritetaan Kajaanin lukiossa ja ammatilliset opinnot Kainuun ammatti-opistossa. Pelilukion opintoihin sisältyy 30 opintoviikkoa audiovisuaalista tuotantoa, 20 opintoviikkoa verkkopalvelujen tuotantoa sekä 20 opintoviikkoa pelituotantoa. Muut opinnot koostuvat muun muassa opinnäytetyöstä sekä yrittäjyys- ja lukio-opinnoista. Pelilukioon haetaan yhteishaussa 27.2. – 16.3.2012, pääsykoe on 10.5.2012.

Oma tarkastelupaikkani eturintaman takana, monenlaisten pelien kirjoa ihmettelevänä ja kokonaisuuden hallinnasta kiinnostuneena taustatoimijana, on väistämättä hieman varpasteleva. Onko pelilukion opetussuunnitelma sitä, mitä nuori yhteishaussa haaveksii ja odottaa saavansa? Kuinka usein rakennamme nopeasti jotakin koulutuskilpailun kiristyvällä kentällä keskustelematta riittävästi ja usean tahon kanssa? Voimmeko onnistua olematta verkottuneita ja alaa monelta suunnalta lähestyviä?

Jos kysymykseni saavat kyllä vastausten enemmistön, hienoa, mutta jos epäröintiä ja haparointia on ilmassa havaittavissa hiukankin enemmän, niin siitä kärsivät ennen kaikkea nuoret ja sen seurauksena koko peliala. Sellaistahan ei kukaan tarkoittanut eikä toivonut.

Pelirakentajat kertoivat hienosti omista kamppailuistaan ja työnsä alkutaipaleesta Tommi Mattilan ohjaamassa tuoreessa dokumentissa. Mieleeni jäivät erityisesti vaikeat hetket, kun pelinrakentajan olisi pitänyt olla tuottaja, markkinoija, juristi ja kaikkea muutakin samassa persoonassa. Sen vuoksi opetussuunnitelmia laadittaessa ne, jotka osaavat oivaltaa alan, paitsi valtavan potentiaalin myös sen 3D:tä suuremman moniulotteisuuden, pärjäävät jatkossakin. Heille toivon menestystä samoin kuin kaikille pelien kanssa työtä tekeville. Jotenkin tuntuu, että ette ole valinneet helpointa tietä.

Suvi Kuikka

Kirjoittaja toimii verkkopalvelupäällikkönä Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksessa ja vetää tällä hetkellä Digitaaliset pelit tulevaisuuden elinkeinoelämän perustana Helsingissä –hanketta.



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s