Kokemuksia moniammatillisesta chat-palvelusta Helsingin seutukunnan nuorisotiedotuksen Kysymys & vastaus – palstalla syksyltä 2011

Taustaa kokeilulle

Helsingin nuorisotiedotuksen sivusto Pulmakulma on tarjonnut jo viiden vuoden ajan neuvonta- ja vertaistukipalvelua Helsingin seutukunnan nuorille. Nuorilla on mahdollisuus jättää sivustolle omia kysymyksiä erilaisiin teemoihin liittyen, mutta myös vastata toisten nuorten jättämiin kysymyksiin. Vastaajina toimii lisäksi kuntien nuorisopalveluiden työntekijöitä. Työntekijät vastaavat nuorten nimettöminä jättämiin kysymyksiin viiden arkipäivän kuluessa.

 Syksyllä 2011 Helsingin nuorisotiedotus avasi uutena Pulmakulma-sivustollaan chat-palvelun. Palvelukokeilu toteutetaan yhteistyössä Helsingin sosiaaliviraston Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut (Vespa) – ja Helsingin terveyskeskuksen Verkkoterkkari-hankkeiden kanssa. Tavoitteena on ollut tarjota sivustolla käyville nuorille monipuolista asiantuntijapalvelua matalalla kynnyksellä ja reaaliaikaisesti.

Terveydenhoitajien ja sosiaalityöntekijän lisäksi päivystysilloissa on ollut mukana myös nuorisotyöntekijöitä sekä psykologi.

Chat-päivystysillat aloitettiin Pulmakulma-sivustolla (www.nuoret.info) syyskuussa 2011. Palvelu on ollut auki kahtena iltana viikossa tiistaisin ja torstaisin klo 17–20 välisenä aikana.

Päivystysiltojen työntekijät ovat vuorotelleet päivystysilloissa siten, että nuorten tavoitettavissa on ollut yleisimmin vähintään kaksi työntekijää päivystysiltaa kohti. Terveydenhoitajien päivystyksiin käytössä oleva resurssi on ollut suurin ja terveydenhoitajat ovatkin olleet nuorten tavoitettavissa syksyn ajan joka tiistai ja torstai. Sosiaalityöntekijä, nuorisotyöntekijät ja psykologi ovat olleet päivystyksissä vuorotellen.

 Kävijämäärät ja keskustelut

Pulmakulman chat päivystysilloissa on ollut ajanjaksolla 1.9.–20.12.2011 lähes sata kävijää. Yhdellä päivystäjällä on ollut keskiarvoisesti yhdestä kahteen kävijää (kohdattua nuorta) illan aikana. Päivystysiltaa kohden kävijöitä on ollut keskimäärin kolme. Keskustelujen kesto on vaihdellut kymmenestä minuutista tuntiin. Yhden keskustelun kesto on syksyn päivystysilloissa ollut keskimäärin 20 minuuttia.

 Keskustelujen aiheet ammattikunnittain

Terveydenhoitajien osalta aiheina on ollut vahvasti seksuaalisuus tai seksuaaliterveyteen liittyvät asiat, murrosikä, seksi, sukupuoli-identiteetti ja sukupuolitaudit. Keskustelua on ollut paljon myös aiheista alakulo, koulu, mielenterveys, sairaudet ja oireet sekä seurustelu.

Sosiaalityöntekijän kanssa käytyjen keskustelujen aiheet ovat liittyneet kouluun, avun hakemiseen, parisuhteeseen / seurusteluun tai perheeseen. Muita aiheita ovat olleet viiltely, alakulo, opintotuki, talous, seksuaalisuus sekä sosiaalityöntekijän ammatti.

Psykologin kanssa käydyt keskustelut liittyivät mielen hyvin- tai pahoinvointiin, kuten jaksamiseen, masennukseen tai päihteidenkäyttöön. Lisäksi psykologin kanssa haluttiin jutella sosiaalisiin suhteisiin ja omiin tulevaisuuden suunnitelmiin ja niiden toteuttamiseen liittyvistä aiheista.

Nuorisotyöntekijöiden kanssa keskusteltiin hieman kevyemmistä aiheista kuten koulusta, omista oikeuksista ja tulevaisuuden suunnitelmista. Osassa keskusteluja pohdittiin kuitenkin myös vakavampia aiheita kuten menettämistä, surua ja ahdistusta sekä avun hakemista omiin ongelmiin.

 Nuorten palaute palvelusta ja palvelun jatko keväällä 2012

Nuorilta kerätyn palautteen perusteella Pulmakulman sivuilla käyneet nuoret ovat kokeneet chatin hyödyllisenä palveluna.

Pääasiallisesti chatissä käyneet nuoret ovat olleet pääkaupunkiseudulta mutta myös muutama Helsingin seutukunnan ulkopuolella asuva nuori oli löytänyt palveluun.

Chat on palvellut parhaiten nuoria, jotka haluavat keskustella omista asioistaan kahden kesken sekä pohtia niitä yhdessä aikuisen kanssa. Chatin tavoitteena on tarjota tukea nuorille, jotka tarvitsevat tukea omien asioiden selvittämiseen ja ongelmien ratkaisemiseen. Tarvittaessa ohjataan nuori eteenpäin nuoren oman kunnan palveluihin.

Chat-kokeilua on syksyn aikana mainostettu Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Kävijämäärät ovat pysyneet läpi syksyn jokseenkin samoina, joten nuori pääsee pienellä jonottamisella keskustelemaan tavoittelemansa ammattikunnan edustajan kanssa.



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s