Sosiaalityöntekijänä verkossa

Sosiaalityön tavoitteena on ehkäistä, vähentää ja poistaa sosiaalisia ongelmia sekä tukea yksilöiden ja yhteisöjen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Sosiaalityöhön kuuluu olennaisena osana asiakkaiden kohtaaminen ja ihmisten välinen vuorovaikutus. Lastensuojelun sosiaalityö jaotellaan puolestaan ennalta ehkäisevään ja korjaavaan lastensuojeluun.

Verkossa lasten ja nuorten parissa tehtävä työ kuuluu ennalta ehkäisevään työtapaan. Sosiaalityön verkkohankkeella pyritään tuomaan sosiaalialan ammattilainen helposti tavoitettavaksi, matalan kynnyksen palvelua tarjoavaksi tahoksi nuorille. Palvelulla halutaan helpottaa nuorten itsensä tekemiä yhteydenottoja ja madaltaa kynnystä asioida kunnan sosiaalipalveluissa tarvittaessa. Perinteisesti nuoret ovat työskentelyn kohteena lastensuojelun toimintakentällä vasta ongelmien kasaannuttua tai eskaloiduttua, koska ennalta ehkäisevään työhön ei ole riittävästi resursseja.

Mikä verkkokohtaamisesta tekee erityistä?

Verkkokeskusteluissa nuorella on päätäntävalta keskustelun etenemisestä (esimerkiksi lastensuojelun asiakastapaamisiin verrattuna). Sosiaalityö tai siihen liittyvät käsitteet ja toimenpiteet voivat olla nuorille vieraita tai hankalia. Nuori ei ehkä uskalla tai halua puhua ongelmistaan kasvotusten sosiaalityöntekijän kanssa eikä välttämättä ymmärrä lastensuojeluluun liittyviä toimenpiteitä. Verkossa sosiaalityöntekijä kohtaa nuoren anonyymisti ja nuoren omilla ehdoilla. Nuoren ääni tulee verkossa mutkattomasti esille, koska nuori tuo vakavatkin aiheet esille suoraan, kun hän voi kommunikoida anonyymisti.

Verkkososiaalityössä lapsia ja nuoria pyritään kuuntelemaan ja tukemaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ennen kaikkea verkkososiaalityö tulee nähdä täydentävänä, ei korvaavana palveluna. Periaatteena on, että nuoret ohjataan tarpeen mukaan reaalimaailman palvelujen piiriin.

Verkeen kuuluva Lasten ja nuorten verkkososiaalipalveluja kehittävä Vespa – hanke on aloittanut toimintansa syksyllä 2009 ja kokeilee erilaisia verkkotyötapoja lasten ja nuorten kanssa työskentelyssä. Tulevaisuudessa erilaiset sähköiset työtavat todennäköisesti yleistyvät kunnissa, ja myös sosiaalityön kentällä verkon tuomia mahdollisuuksia pystytään ottamaan paremmin huomioon. Tällä hetkellä varsinaista verkkososiaalityötä ei tehdä Suomen kunnissa

Asioinnin uudet muodot

Tietoverkon hyödyntäminen sosiaalityössä on toistaiseksi melko kartoittamatonta aluetta, mutta kuntalaisten ja kansalaisten näkökulmasta palveluita toivotaan yhä enemmän verkkoon myös julkisen sektorin tarjoamana. Uudenlaisia avauksia ja innovaatioita on varmasti luvassa yhä enemmän tulevaisuudessa. Yhtenä esimerkkinä tästä on Pohjois-Suomessa toimiva Virtuaalinen sosiaali- ja terveyspalvelukeskus (http://www.sosiaalikollega.fi/sosiaalijaterveyspalvelut/), josta kuntalaiset voivat esimerkiksi hakea verkkoneuvontaa, tehdä sähköisiä ajanvarauksia ja pitää yhteyttä omaan työntekijään.  Sosiaalista mediaa hyödynnetään asiakkaiden kohtaamisessa varmasti eri puolilla Suomea yksittäisten työntekijöiden toimesta mutta työmuotoa ei organisoida tai se on ”piilossa”.

Nähtäväksi jää millaista kehitystä tapahtuu kun hyviä käytäntöjä ja uudenlaista ajattelutapaa levitetään työntekijöiden keskuuteen koulutusten muodossa. Haasteita on matkalla paljon, mutta uusilla asiakastyön tavoilla voidaan toivottavasti tulevaisuudessa tarjota niin nuorille kuin aikuisillekin asiakkaan osallisuutta ja omia oikeuksia tukevaa palvelua.



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s